SKADOR

Köpmangatan 3, Arvika, Värmland

Vill du ha hjälp? Ring och boka tid 070-816 00 06.

Eller boka tid nedan

Hälsporre

Ofta startar hälsporre från att man har gått för länge med åkomman Plantar Fasciit. Vid långvarig smärta vid hälens framkant, där fasciian har sitt fäste (se Plantar Fasciit), kan det bildas en påbyggnad under hälen som man bara kan se på röntgen. Påbyggnaden ser ut som en sporre därav namnet hälsporre.

För att behandla och bli av med smärtan bör man avlasta området.

• Individuellt anpassade inlägg för att stärka upp hålfoten och komprimera hälkudden för att minska belastningen på hälen.
  • Gå inte barfota, använd sandal inomhus. Gärna sandaler med inlägg.
  • Massera senorna under hålfoten för att öka cirkulationen. Använd gärna en boll med taggar på och rulla under foten
  • Behandling. T.ex stötvåg eller laser.
  • Tejpning av hälen

Hälsporre opererar man inte. Om du får ont under hälen se till att inte gå med det för länge innan du söker hjälp för att undvika hälsporre. Använd stabila skor med bra dämpning och undvik att gå barfota.

Plantar Fasciit

Känner du en smärta i främre delen av av hälens insida de första stegen på morgonen eller vid en stunds vila har du du fått något som kallas för Plantar Fasciit. Smärtan försvinner ofta efter att man rört sig ett tag.

Du har senor som går från tålederna och går ihop till ett fäste i hälens framkant. Det sen fästet har då blivit skadat. Uppkomsten av skadan kan bero på flera olika saker. Längre belastning på hårda underlag, fel skor, snabb ökad belastning, hård nedtrampning av hälen m.m.

För att bli av med smärtan bör man avlasta det skadade området.

• Gå inte barfota, använd sandal inomhus.
  • Behandling. T.ex stötvåg eller laser.
  • Tejpning av hälen

Har du precis fått smärta under hälen kan du prova att byta skor till en sko med bra dämpning och stabilitet. Undvik lång tids ansträngning, ta hellre korta och fler promenader än långa. Gå inte för länge med denna skadan för det kan leda till hälsporre.

Hallux Valgus

Hallux valgus innebär att stortån är sned och pekar mot de andra tårna. Ibland trycks också tåleden ut, vilket gör att det blir en knöl på stortåns grundled. Smärta kan förkomma i den svullna delen men alla har inte alltid ont. Man bör avlasta grundleden för tryck för att minska irritationen.

Det är bra att ha skor som inte trycker på den svullna delen. En sko med bred tåbox och inga sömmar som trycker avlastar tåleden. Inlägg avlastar också trycket. Viktigt att få rätt stöd i hålfoten och en välformad pelott för rätt avlastning. Det finns bandage för att avlasta leden och gelskydd för att minska irritationen. Vid stora problem kan man också operera Hallux Valgus

Hallux Rigidus/Stel stortåled

Symptomen vid Hallux Rigidus är att stortåns grundled är stel och kan vara svullen. Skillnaden mot Hallux Valgus är att stortån inte är sned och vrider sig mot de andra tårna.

Stelheten kan leda till smärta i leden vid ansträngning och smärta av tryck ovanifrån. Smärtan kommer fram för allt när tåleden ska röra sig vid avveckling av steget.

Eftersom smärtan kommer när stortåleden ska röra sig vid rörelse kan man minska smärtan med hjälp av en sko med stel rullsula, vandringskänga är ett bra exempel på skor med stel sula. Individuellt anpassade skoinlägg avlastar också stortåleden.

Nedsjunket främre fotvalv

Man har två fotvalv i foten. Det längsgående som kallas för hålfot och det tvärgående som går mellan lilltåns och stortåns grundleder. Om man har ett nedsjunket främre fotvalv kan det ge en smärta under tålederna. Symtomen kan också vara att det känns som en bulle under tårna och/eller sockerdricka ut i tårna. Man kan få förhårdnader under fotsulorna av olika grader.

Med åren brukar det främre fotvalvet sjunka ihop (kan också vara ärftligt) och pressa ner de tre tårna i mitten. Detta ger en ökad belastning på de tre mellersta tårna. I och med att valvet sjunker ihop kan senor och nerver hamna i kläm mellan grundlederna vilket kan leda till domningar eller smärta.

För att minska smärtan, förhårdningarna eller domningar kan man:

• Skaffa ortopediska fotbäddar med välformad pelott för att lyfta upp främre valvet och stöd i hålfot för att minska belastningen på tålederna.
  • Inte använda för trånga skor.
  • Undvik gå i högklackat för det ökar belastningen på framfoten.
Mortons Neurom

Mortons sjukdom innebär att du har ont i främre delen av foten mellan två av tårnas grundleder. Smärtan kommer vid belastning och är ofta huggande för att sedan långsamt ebba ut. Smärtan är återkommande men inte ihållande. Det beror på att en nerv under en längre tid klämts mellan dessa. Nerven kan då svullna och nerven kläms då åt och smärta uppstår. Orsaken kan vara nedsjunket fotvalv eller användning av för trånga skor en längre tid.

För att bli av med smärtan och minska svullnaden bör man:

• Se till att inte ha för trånga skor för framfoten
  • Använda inlägg med en välformad pelott för att avlasta framfoten och framför allt öppna mellanrum mellan tåleder för att nerven inte ska klämmas ihop.

Mortons Neuorm är ganska vanlig och förekommer i alla åldrar.

Hälseneinflammation

Kommer snart mer information

Benhinneinflammation

Kommer snart mer information

Löparknä

När man drabbas av löparknä får man en smärta på utsidan av knät efter man har sprungit några kilometer. Smärtan håller i sig och blir ofta värre ju längre man springer. När man stannar så försvinner oftast smärtan, men vid svåra fall kan smärtan sitta i i flera dagar.

På lårbenets utsida löper en sena som heter Iliotibialbandet. Senan har sitt fäste i stora sätesmuskeln och fäster nertill på utsidan av underbenet. En överansträngning av senan ger en ökad spänning i fästet i underbenet vilket gör att smärtan uppkommer.

Löparknä kan både drabba elitidrottare och motionärer. Det kan finnas flera orsaker till löparknä. Korta/spända sätesmuskler, pronation/supination, hjulbenthet, träning där man springer mycket i nedförsbacke.

Tips för att bli av med löparknä:

• Se till att ha rätt skor för ditt löpsteg och komplettera med ortopediska fotbäddar om det behövs.
  • Gå till sjukgymnast för att få stretchövningar av det Iliotibialbandet och samtidigt få en analys av sätesmuskler.
  • Ta kontakt med löpcoach för att eventuellt förbättra din löpteknik.
  • Laterala kilar för att minska hjulbenthet